De bal hangt tegen de netten, het doel is bereikt. Met My Team, My Home droomde de Belgian Homeless Cup ervan om de Belgische voetbalwereld te zien verenigen rond dezelfde boodschap, en om zo de grote gemeenschap van supporters bewust te maken van de kracht van het voetbalteam in de strijd tegen de armoede. Hoewel het nog te vroeg is om het laatste fluitsignaal te horen, zijn de eerste resultaten meer dan positief.

22 Pro League clubs en hun 2.399.463 Facebook fans.....

De Rode Duivels en hun 2.956.754 fans over alle netwerken........

ACFF en Voetbal Vlaanderen

Liefhebbers van Jupiler of de teams van GLS.......

Kijkers van de RTBF en Bruzz en lezers van L'Avenir en Het Nieuwsblad.....

Cijfers die het hoofd doen draaien..... maar bovenal je hart verwarmen!

Vanaf het begin werd My Team, My Home niet alleen opgevat als de slogan van het BHC, maar ook als een universele boodschap. Want het gevoel van thuiskomen als je de deuren van de vestiaire openduwt, gaat verder dan landsgrenzen en bevolkingsgroepen. En omdat de kracht van het team je rugwind en vleugels geeft, niet afhankelijk is van een clubnummer.

Wat was het zalig om de voetbalwereld deze boodschap op de Internationale Dag tegen Armoede hoger, verder en sterker te zien uitdragen dan ooit tevoren.

Een virtueel engagement en een engagement op het terrein

KSV Roeselare lanceerde de festiviteiten op 12 oktober met een quiz die 40 teams samenbracht. Daarna volgden nog 7 andere acties in heel België, van Comines tot Gent, Moeskroen en Antwerpen, met gevarieerde programma's maar met dezelfde missie: het werk van partners en spelers vieren en hun werk in de lokale gemeenschap onder de aandacht brengen.

In Brussel organiseerde de BHC een toernooi aan de Beurs in het kader van de mars tegen armoedefobie. En ook al zijn we bij de BHC gewend aan de verenigende kracht van voetbal, het verraste ons toch weer. Het was geweldig om honderden voorbijgangers te zien stoppen aan de trappen van de beurs, in de buurt van het veld of in het midden van het door de spelers ontworpen krijthuis, om vragen te stellen of gewoon te genieten van een goed potje voetbal.

Deze eerste fase van de campagne kan worden afgesloten met een mooie bevestiging: voetbal is meer dan ooit verenigend en zijn emancipatorische kracht is meer dan ooit noodzakelijk.